Перейти до основного вмісту

""…І душа моя віщує…": відомий-невідомий Юрій Федькович": мережевий проєкт до 190-річчя від дня народження українського письменника


                         «Поряд із формуванням розуму завданням школи є формування душі»

Юрій Федькович

  • Письменник добре розумів значення національної школи в житті краян та силу народного виховання.
  • Починаючи з середини 60-років ХІХ ст. Ю. Федькович розпочав плідну діяльність зі створення шкільних підручників. 
  • У своїх стараннях задля дітей Юрій Федькович виявив колосальну педагогічну, просвітительську, загальнолюдську культуру. Осип Маковей зазначав, що письменник «випереджував своїх сучасників на Буковині думками про народне шкільництво на цілі десятки літ».
  • У 1866 році  він підготував “Буквар для господарських діточок на Буковині”. На відміну від існуючих на той час букварів, цей підручник був написаний українською мовою із застосуванням фонетичного правопису. 
  • На початку 1867 р. письменник висилає букваря на апробацію. На жаль цензура не дозволила видати “Буквар...” та інші шкільні підручники. Пануюча влада перешкоджала йому писати та видавати підручники українською мовою.
  • За його життя, в 1869 р., був видрукуваний у Відні коштом М. Бучинського лише “Співанник для господарських діточок”.

Дитина без школи, 
                                   що рільний без поля,
Що рілля без плуга, 
                           що гола стодола.
Дитина без школи - 
                      вівця без околу,
А риба в безводдю, 
                            а без цвіту пчоли...

                                                         Ю. Федькович

  • У 1896 році Федьковича призначають інспектором шкіл Вижницького повіту. В цей час народна школа на Буковині переживала важкі часи. В особливо складному становищі перебували сільські школи з українською мовою навчання. Селяни не мали змоги надати освіту дітям, забезпечити їх елементарними речами - взуттям і одягом.
  • Ю. Федькович активно боровся за поліпшення шкільної справи на Буковині: порушував питання розвитку народної освіти, писав про це у інспекторських звітах, різко засуджував антипедагогічні методи виховання, зокрема тілесні покарання, які широко застосовувались в школах в той час.  
  • Демократичні погляди і намагання письменника поліпшити стан народної освіти були несумісні з політикою австрійських властей. Внаслідок інгриг, доносів та перешкод він змушений був залишити інспекторську роботу.

Джерела:

Ковалець Лідія Михайлівна. Сторінками життя і творчості Юрія Федьковича : навчальний посібник /Лідія Михайлівна Ковалець. - Чернівці : Рута, 2005. - С. 106-109. : іл., фото. - (Літературні імена Буковини).

Филипчук О. Чернівецький літературно-меморіальний музей Юрія Федьковича : путівник / О. Филипчук ; фото Р. Бурки, В. Лєбєдєва, Д. Чорнокози. - Чернівці : Букрек, 2011. - С. 33-36. : іл.

 Підготувала Т. Дудчак

Популярні дописи з цього блогу

«Музика та слово – струни його душі»: мережевий проєкт до 75-річчя поета, композитора Володимира Івасюка

Шарлотта Бронте: цікаві факти

Знайомство з автором та його книгами