Перейти до основного вмісту

""…І душа моя віщує…": відомий-невідомий Юрій Федькович": мережевий проєкт до 190-річчя від дня народження українського письменника



Юрій Федькович активно досліджував  обрядовість населення Буковини у ХІХ столітті, зокрема і Великодню (пасхальну).

Поет написав віршовану легенду “Писанки”, в якій розповідається про те, як Марія, мати Ісуса, писала писанки, намагаючись викупити ними сина в Понтія Пілата. Але не встигла: Ісуса вже стратили. Дізнавшись про це, Марія впала непритомна, а писанки розкотилися по світу.

Вірш «Писанки» ввійшов до першого тому циклу поезій 1863-1867 рр.  найповнішого чотиритомного видання творів Юрія Федьковича “Писання Осипа Юрія Федьковича” (Львів, 1902 р.), укладеного за автографами та першодруками Іваном Франком і Осипом Маковеєм. 

Цей вірш також є в часописі для дітей «Українська ластівка» (квітень, 1940 року).


Вірш "Писанки" в часописі для дітей «Українська ластівка» (квітень, 1940 року)
Юрій Федькович
Писанки

Повір’я народне
А з четверга, темної нічки,
Без місяця і без свічки
Оливна гора сіяє:
Бо там син Божий у слізоньках потопає,
К землі припадає,
Господа благає:

«Не дай мене, Боже,
На ті муки тяженькії.
А може, – йой Боже! –
Може така мені доля
Від тебе судилась?…
Нехай буде твоя воля
І царство і сила.
А може б мож тую чашу
Від мене узяти?…»

Не мож було. – Замучили.
А Божая мати,
Та бідна, нещаслива мати
За Русалимом, в крайній хаті
Сидить собі коло печі,
Вовчик крає, в черен мече,
І в новенькім череночку
Топить його на жарочку.
І вовчику натопила,
І золоту кисточку купила,
І покладів свіженьких, біленьких узяла,
Воском уписала,
Ще й намалювала,
Відтак в кошелик поскладала,
Тай до Пилата поспішала,
За Пилатом навколішки ходила,
Писаночки носила,
І курочку в даруночку,
Та все благала-просила:

«Пилатію, воєводо,
Славний государю,
Пусти мені мого сина ..
Одного і маю,
Лиш одного, мій паночку,
Їй Богу, одного!
Я ще кращих по напишу,
Ще кращих, – їй Богу,
Що я кращих по напишу…
Одного і маю…»
«Не плач, не плач, Пречиста!
Його вже немає:
Уже жиди замучили.» –
К землі повалилась,
Мов убита – а писанки
У світ розкотились.

Подається за виданням: Федькович Осип Юрій. Писанки. Т. 1. Поезії //  Федькович Осип Юрій. Писання Осипа Юрія Федьковича : [в 4 т.] / О. Ю. Федькович. - 1-ше повне і критичне вид. - Львів : З друк. Наук. Т-ва ім. Шевченка, 1902 - 1910. - с. 154 – 155.

Т. 1 : Поезії / з першодруків і автографів зібрав, упоряд. і поясненя додав І. Франко. – 1902. – XXII, 806 c. : ноти. – (Українсько-руська бібліотека / Філол. секція НТШ ; т. 1)

Джерела: Матеріали Державного архіву Чернівецької області

Популярні дописи з цього блогу

«Музика та слово – струни його душі»: мережевий проєкт до 75-річчя поета, композитора Володимира Івасюка

Шарлотта Бронте: цікаві факти

Знайомство з автором та його книгами